Varden 159m – barfotsko og barfot


Etter barfot turen opp til Styrmannstinden var jeg veldig spent på om føttene var klare for ny tur. Etter en dags pause føltes dem fine og jeg la turen til en enkel «Ti på topp» – Varden 159m.

På toppen av Varden - 159m over havet. Fin utsikt.
På toppen av Varden – 159m over havet. Fin utsikt.

Jeg startet hjemmefra og tenkte jeg skulle kombinere turen opp til Varden med løping, utprøving av nye barfotsko og helt barfot fra trykkbassenget tur/retur. Føles del av årets tur til Varden anbefales start ved Grønnåsne kirke, men jeg tok den litt lengre – hjemmefra. Fra Grønnåsen kirke er det først litt asfalt før det er lysløypa fram til trykkbassenget. Ikke helt egnet for barfotløping når føttene er litt «såre». Mye småstein.

image_11
FiveFingers KSO EVO er fine barfotsko på underlaget i lysløypa.

Etter at du har løpt eller gått opp til trykkbassenget er det varierende sti resten av turen opp til Varden.

Sti med store røtter.
Sti med store røtter.

Vær obs på store røtter. De er lett å snuble i, men det går fint å sette foten i mellom dem.

Flott sti for barfotløping.
Flott sti for barfotløping.

En del av stien opp til Varden er «den perfekte sti» for barfot. Kompakt underlag uten små steiner og mye finkornet sand.

Klopp er veldig fine for barfot.
Klopp er veldig fine for barfot.

Det er også lagd en del klopper på turen opp til Varden og de er veldig fine til barfot når det er tørt. Mulig de kan være noe glatte om de er våte?

Litt skarpe store steiner er det på turen.
Litt skarpe store steiner er det på turen.

Du vil også møte på noen større skarpe steiner på turen opp, og de kan være litt ufordrende om man er barfot. Du kan selvsagt gå rundt dem, men stien er naturlig over dem.

Siste del av turen er veldig steinete.
Siste del av turen er veldig steinete.

Siste del av turen opp til Varden er veldig preget av mye brukt sti i de «bratteste» områdene. Her er det veldig mange små steiner som det ikke er så lett å passere barfot. Jeg vil nok si at dette området er mer krevende en mange av partiene opp til Styrmannstinden. Heldigvis er det ikke så mange meter før man er oppe og du kan også gå på siden.

Utfordrende om man er barfot. Ta tiden til hjelp.
Utfordrende om man er barfot. Ta tiden til hjelp.

Når underlaget har for mye småsteiner er det viktig at man tar det med ro. Da bør man gå isteden for å løpe.

Godt med "backupsko" i lysløypa
Godt med «backupsko» i lysløypa

Etter en flott løpetur opp til Varden var det godt med «backupsko» når man kom ned til trykkbassenget igjen. Det var tross alt 4 km hjem. Samtidig fikk man prøvd ut de nye barfotskoene – Fivefingers KSO EVO – Tro nok de er de nye favorittene og som blir med på ferie.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s