Løping i kulde


-12graderEr det mulig å få en fin løpetur, selv om gradestokken kryper nedover? Hvordan bør man kle seg når det blir kaldt? Barfot Gimse deler sine erfaringer.

Den siste tiden har det vært nydelig og kaldt vær i Tromsø. Siden Tromsø ligger ved kysten, er -12 grader kaldt på grunn av den høye luftfuktigheten fra havet. Hva er da lurt å kle på seg når man skal springe Tromsøya rundt (23km)?

Innerst på kroppen bruker jeg ullundertøy. Bukse og skjorte; 50% wool og 50% polyester. Utenpå ullskjorta tar jeg en ekstra tynn ullskjorte; 100% merino. På føttene bruker jeg Outdoor Nüwool Injinji; 70% Nüwool, 25% Nylon, 5% Lycra. Utenpå ullundertøy har jeg en tykker tights fra Frank Shorter; 92% polyester og 8% elastan. Utenpå ullskjortene bruker jeg NR-jakka fra Craft; 100% polyester. På hodet har jeg lue fra Odlo; 83% polyester og 17% elastan. I halsen bruker jeg to tynne bøffer. På hendene har jeg hjemmestrikkede votter; 100% ull. Det hele toppes med en tøff NR-refleksvest og selvsagt er det VFF Lontra på føttene.

kald_barfotgimse

Når alt er kledd på er det «go for running«. Spotifylista klar? Check. GPS-klokke klar? Check (lurt å la den finne satellittene før du går ut, legg den på trappa mens du kler på deg). MapMyTracks? Check (om man vil dele turen direkte med internett)  Løpeglede? Check. 🙂 🙂

Advertisements

Pumpit – tren hjemme med mobilen


runtastic_logo

Er det mulig å trene hjemme og innendørs? Uten masse treningsutstyr som man ikke har tilgjengelig?

De siste dagene har det vært kaldt i Tromsø. Samtidig som man har hatt litt mye annet å prioritere enn trening. Da er det fint at man kan få til en rask og enkel treningsøkt, rett på stuegulvet, gjennom tre geniale «apper» fra Runtastic. Rett og slett tre «Pumpit» fitness-apper som gjennom en morsom og motiverende måte får deg til å gjennomføre. Telefonene din blir din personlige trener (PT) og holder også styr på pausene mellom øvelsene.

PUSH UPS – telefonen ligger på gulvet foran deg og den registrere antall push ups gjennom neseberøring av skjermen. Genialt!

SIT UPS – hold telefonen mellom hendene dine og den registrerer antall sit ups gjennom gyro i telefonen og bevegelse opp/ned.

SQUATS (knebøy) – hold telefonen mellom hendene dine og den registrerer antall squats gjennom gyro i telefonen og bevegelse opp/ned.

Selvsagt kan man jukse ved å sitte i sofaen med masse brus og sjokolade og riste telefonen opp og ned i en time, men det er kun deg selv som vil lide av det over tid. Uten juks har jeg tro på at du får en alternativ trening som samtidig «bygger muskler» på en morsom måte. Prøv selv!

1598267_10151784040816841_136458230_n

Hva med oppvarming? KAPOW! 5 X 1min høye kneløft i raskt tempo med 1 min pause imellom. Skal love deg at du blir god og varm og klar for «Pumpit». Bruk en stoppeklokke eller tilsvarende tidsmåler for tidtaking.

Barfotdjevelen slo til – ny pers på 21k


Spenningen var kriblende før starten på Polar Night Half Marathon i dag. Hadde man gjort de rette forberedelsene? Var det i dag man skulle sette ny personlig rekord? «Barfotdjevelen» slo til som håpet og det ble ny personlig rekord på halvmaraton med tiden 1:40:10 (uoffisiell 1:40:20).

polarnight21k_2014

 

Kort oppsummering av løpet: Startet forholdsvis rolig de 2 første km. Rett rundt 5 min/km. Dette er allikevel raskere enn det man har startet tidligere og var spent på hvordan kroppen skulle reagere. Her med tanken på murrende akilles. Fra ca 4km ble det kledd av jakke/ull i fart og det var lurt. Dermed ble man ikke for varm som tidligere og klarte dermed å holde farten mellom 4:47 og 4:45 på kilometeren. Det holdt nesten helt inn. Omkring 4 km før mål kom «presset» og man følt at man var ute på en «treg gåtur» når man så på naturen rundt og følte «smellen» rett rundt hjørne, men farten ble stort sett holdt oppe. Gøy å ta igjen mange løpere og løpe forbi. Det holdt inn og klokket meg selv inn på 1:40:10 og ny pers. Hærlig! Snakker vi tid under 1:40:00 neste gang? 🙂

polarnight_21k_2014

 

 

Med over 1100 løpeglade mennesker i Tromsø en vinterkveld i januar kan man ikke annet enn å smile fra start til mål. Samtidig som man løper sammen med over 100 løpeglade fra NR-gjengen. Her snakkes det løpeglede fra A til Å – Share the movement

Til slutt ser man fremgang etter mange timer med troen på barfotløping. Selv om kroppen og spesielt akilles har det tungt ikveld. Smerte er som sagt viktig for å oppleve og prestere. Kvelden ble avsluttet med god mat og drikke. Vel fortjent 🙂

Dagen før Polar Night Half Marathon – ready to run


Da er det kun snakk om timer og ikke dager før man igjen skal begi seg ut på ett nytt løp. Polar Night Half Marathon i Tromsø står for tur. Er checklisten gjennomgått?

checklist

* Har man drukket og spist godt nok ikveld? – Ja det har man, men litt mer vann er nok lurt.
* Har man løpetøyet klart? Ja det er nyvasket og klart, men hvor mye man skal ha på seg bestemmes imorgen. Været er meldt nydelig og rundt noen små minus.
* Har man beregnet tiden? Tja, satser på en tid ned mot 1t og 42min, det vil si 4:50min/km etter McMillan
* Har man Spotifylista klar? Gjett om og den er nøye satt opp i forhold til progresjon i løpet. Polar Night 21k
* Har man bestemt seg for fottøy? Litt fram og tilbake, men det blir nok VFF Lontra. Som har vært inne til «Pit Stop» og fått to oppgraderte tær etter Chinchilla angrep 🙂

1579942_10151764003426841_1200457429_nSå til siste checkpunkt!
* Er kroppen klar? Joda :-). Høyre akilles er murrende så man får ta det som det kommer. Håpet er at barfotdjevelen våkner til liv og da er det ingen ting som kan holde Barfot Gimse tilbake.

«Low fly high – barefootrunning» 🙂

Det løpegledes! og sammen med NR-gjengen blir det en stor fest uansett!

Ett helt år med barfot(sko) løping er over


Hærlig! Jeg klarte det. Ett helt år med barfotløping. Selv om det kan diskuteres om det er barfotløping om man løper med barfotsko!? Løpeteknikken er iallefall den samme og det krever noe helt annet av føttene enn ved vanlig løpeteknikk. (Der man lander på hæl med demping). Det har man sannelig erfart og spesielt i begynnelsen. Det er en grunn til at man ble flirt av på jobb da man knapt klarte å gå fra kontorplassen til kaffemaskinen, ca 10m, og så ut som man hadde gjort i buksa. Leggene var som tatt ut av en helt annen dimensjon, knapt rørbare og vanvittige ømme. Ville man komme over det? Joda, ting går seg til med tålmodighet og lærdom om at man kanskje bør ta små skritt av gangen i starten. Du bør iallefall ikke hive deg rett på en halvmaraton, kun 2 uker etter at man kjøpte barfotsko, uten trening og tilvenning til teknikken i god tid før. Velkjent råd for barfotløping.

SKOENE ER MED: Selv om målet er å løpe barbeint hele tiden, har Gimse av erfaring lært at det er lurt løpe med barfotskoene i hånden. FOTO: TOM BENJAMINSEN
SKOENE ER MED: Selv om målet er å løpe barbeint hele tiden, har Gimse av erfaring lært at det er lurt løpe med barfotskoene i hånden. FOTO: TOM BENJAMINSEN

I løpet av 2013 ble det 1265km og er veldig fornøyd med det. Faktisk 31km mer enn i 2012, med vanlige løpesko og en helt annen teknikk. Nå er kanskje ikke 1265km noe imponerende lengde om man ser på andre som løper mye, men så er det her faktisk snakk om en helt ny løpeteknikk som skal læres, styrkes og beherskes. Det tar tid, smerter og mange tanker på om det man gjør er rett. Det er heller ikke helt fritt for at man får høre hvorfor man egentlig holder på med denne barfotløpingen? Jeg tror det er det rette og har ikke vært skadet iløpet av året i lengre perioder, selv om man har dager der man har smerter i kroppen i både akilles og stivhet i beina. Kroppen skal oppleve smerter. Jeg har tro på at den over tid bygges opp sterkere og på sikt er enda mer rustet mot skader. Som regel er det bare å komme igang med løpingen, så «våkner» kroppen opp. En annen ting er at det er blitt helt naturlig å løpe med forfotteknikk og kan ikke tenke meg å gå tilbake. Samtidig er det veldig godt å slippe tanken på jaget etter nye løpesko da man fint kan klare seg uten. Selvsagt må man bytte ut når de blir slitte, men man kommer langt med «gaffa» 🙂

Skal man trekke fram noen høydepunkter fra 2013 er det først og fremst morsomt at man har klart å skape entusiasme for barfotløping gjennom denne bloggen, kommentarer på ulike blogger/nettsider, Facebook og diverse opptredener i ulike medier. Det har også vært veldig gøy å delta på forskjellige løp, både i Tromsø og under Oslo Maraton. Ekstra gøy var det å få en egen reportasje i avisa Tromsø – Barføtt på grus, røtter og snø

barfott_pa_grus_itromso

Bloggen har daglige lesere og er i skrivende stund iferd med å runde 12000 treff. Helt imponerende og takk til alle som tar turen innom. Så må jeg også få takke det fantastiske løpenettverket som man er så heldig å få være en del av – Northern Runners. Uten dem hadde man nok ikke klart å være så entusiastisk for det man tror på og her er det plass til alle. Både de med sko og de uten 🙂 Jeg må også sende en stor takk til familien, som lar meg holde på med dette 🙂 .. og til alle dere andre. Tusen takk!

Når man så skal se framover er det mye man tenker, men usikker på hva man skal gjøre? – Skal man satse på ultraløping eller maraton, eller skal man løpe mer helt barfot? Skal man prøve å løpe kortere og raskere? Skal man i det hele fortsette med barfotløping? Til det siste er det bare en ting å si. Ja barfotløping, både med og uten sko, skal iallefall bestå. Så får man se hva det blir med det andre. Tar man det ikke litt som det kommer ?

MSM_jan2014

Nå er det kun 3 dager til først løp i 2014, Polar Night Half Marathon. Det blir veldig spennende å se hvordan julens trening har klart å få kroppen i form. Sliter litt med høyre akilles, men gjennomføring skal det iallefall bli og kanskje er det neste store målet en hel-maraton eller en ultra? Vi løpes og vi løpes kanskje barfot i 2014? 🙂

EN ANNEN VERDEN: Lars Gimse (40) demonstrerer løpeteknikk med bare føtter. Målet hans er å fullføre en halvmaraton med bar hud mot asfalt. FOTO: TOM BENJAMINSEN
EN ANNEN VERDEN: Lars Gimse (40) demonstrerer løpeteknikk med bare føtter. Målet hans er å fullføre en halvmaraton med bar hud mot asfalt. FOTO: TOM BENJAMINSEN