Barfotorientering O-glede


Alle har hørt om orientering men få prøver seg på det. I dag ble det lansert «100-på-Tromsøya – turorientering for alle» og Barfot Gimse kunne ikke la dette være uprøvd. Har alltid likt kart veldig godt og kombinert med løping har vi faktisk det som kalle orientering.

tub_kart_prestvannetKartpakken ble lastet ned og skrevet ut i fine farger på jobb. Måtte nesten ha kartene i farger og hjemme har man bare en gammel svart/hvit laserskriver. Startet med de nærmeste 20 postene som var plasser i området rundt Prestvannet.

barfotorientering01

Av med klær og på med løpeklær. Jeg var klar for O-løp 🙂 Etter en kort studering av kartet falt valget på VFF Lontra LS barfotskoene. Kartet og postenes plassering viser tydelig fare for myr og da er det garantert at man havner i myra i kampens hete. Dette stemte perfekt da man mellom post 65 og 56 virkelig klarte å tråkket dypt nedi ett hull i myra slik at hele barfotskoen ble våt. Lontra er vanntett, men så lenge man trår over toppen av skoen kommer det vann inn. Men pytt pytt, det er bare å springe på. Det er det man skal gjøre under O-løp 🙂

Kan ikke huske sist man sprang rundt i skogen med kart, men dette var utrolig gøy. Samtidig var det spennende å navigerer etter kartet mens man løper og se etter stier, høydedrag, myrer og andre kjennetegn på kartet i virkeligheten. Det krever litt annet av løpingen en vanlig løpetur. Det skal sies at enkelte av postene ikke var helt enkelt å se med en gang og det er nok avhengig av hvilken vei man kommer mot posten. Orientering blir nesten som en intervall økt siden man løper raskt mellom postene men må stoppe opp for å finnen dem og notere ned kodene.

barfotorientering02

klipp_prestvannet

Av 20 koder jeg noterte ned under O-løpet var det selvsagt en kode som ikke var riktig skrevet ned da man skulle registrere dem på nett i etterkant. Selv om jeg hadde skrevet den ned både på klippekortet og selve kartet. Kan man ha sett så feil? Jaja, får sjekke opp en annen dag. Det er veldig viktig at man registrere sine «klipp på nett» etterpå. Det er halve morroa 🙂

Anbefaler alle som holder på med løping og prøve seg på O-løp om de ikke allerede gjør det. Den kan også fint gjøres i barfot eller med barfotsko. Det er variert terreng og god trening for beina. Dette gav mersmak og de resterende 80 klippen skal «klippes inn». Kanskje man også bør vurder å bli med i O-gruppa til BUL-Tromsø 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s